Vet
Aktualnie znajdujesz się na: Strona główna

Strona główna

UWAGA

RUSZYŁY ZAPISY

Akcja sterylizacji bezdomnych kotów 2020

Opiekunowie kotów wolno żyjących z Lublin, mogą do końca listopada skorzystać z bezpłatnej akcji sterylizacji/kastracji swoich podopiecznych.

3580331_kociaki_slodziaki_.jpg

1. Akcja Sterylizacja 2020

organizowana przez Urząd Miasta Lublin w ramach realizacji programu Budżetu Obywatelskiego

Ogólnie o Akcji

Czym jest sterylizacja?
    Sterylizacja jest jedynym skutecznym sposobem rozwiązania problemu bezdomności zwierząt oraz brakiem kontroli nad zachowaniem pupili podczas rui. Przeważająca część psów czy kotów staje się bezdomna ze względu na niekontrolowane rozmnażanie i brak wystarczającej liczy osób, które przyjęłyby je pod swój dach. Decydując się na sterylizację możesz przyczynić się do ograniczenia ilości bezdomnych psów i kotów, a tym samym zapobiec ich cierpieniu i złemu traktowaniu.

Na czym polega sterylizacja?

2. sterylizacja psa czy kota to zabieg chirurgiczny na skutek którego zwierze staje się nieodwracalnie bezpłodne

3. zabieg ten polega na usunięciu: samicom i samcom narządów rodnych i gonad (jajników i jąder)

Zalety:

• zapobieganie przypadkowym, niechcianym a także urojonym ciążom, zapobieganie niekontrolowanemu przyrostowi liczebności psów i kotów

• zapobieganie bezdomności zwierząt i zapełniania schronisk

• ochrona suki/kotki przed ropomaciczem, nowotworami narządów rodnych i gruczołów sutkowych i innych schorzeń hormonalnie zależnych(np. cukrzyca u suczek)

• zapobieganie łagodnemu rozrostowi gruczołu krokowego(prostaty) u psów.

• poskromienie temperamentu zwierząt, psy stają się mniej pobudliwe, nie wdają się w bójki o sukę, trzymają się domu

• zabieg nie wpływa negatywnie na psychikę zwierzęcia

Kiedy najlepiej przeprowadzić zabieg?
Sterylizację można przeprowadzić w każdym wieku, jeśli pozwala na to stan ogólny zwierzęcia. Najlepiej gdy jest jeszcze młode, zaleca się, aby wiek zwierząt był powyżej 6 miesięcy. Decyzję o zakwalifikowaniu zwierzęcia do zabiegu podejmuje lekarz weterynarii.

MITY:

• suczka oraz kotka musi mieć choć raz w życiu potomstwo

• zwierzak przytyje

• zabieg jest niebezpieczny i powoduje choroby

• łatwo znaleźć dom dla szczeniąt i kociąt

Fakty:

• wydanie potomstwa nie zapobiega chorobom

• młode nie są potrzebne dla zdrowia

• sterylizacja chroni przed chorobami nowotworowymi narządów rodnych

• jest to prosty zabieg

• zwierzę po zabiegu potrzebuje odpowiedniej diety

• większość niechcianych zwierząt jest porzucanych lub skazanych na bezdomność

• schroniska przepełnione są bezdomnymi zwierzętami czekającymi na dom

CZIPOWANIE

Poza akcją sterylizacji/kastracji psów i kotów prowadzona jest przez Urząd Miasta Lublin akcja znakowania psów, polegająca na podskórnym wszczepieni czipa. Oznakowanie psa przez nadanie mu numeru identyfikacyjnego ma na celu szybkie odnalezienie psa w przypadku jego zaginięcia.

• zabieg trwa kilka sekund, jest bezbolesny i jednorazowy

• czip nie zagraża zdrowiu zwierzęcia

• stanowi ochronę przed bezdomnością